Triumphs busiga Speed Triple lanserades första gången 1994 och har sedan dess varit en framgångssaga för den brittiska motorcykeltillverkaren. Johan Ahlberg under de närmaste dagarna utvärdera den nakna busmaskinen på såväl landsväg som spanska Almeria-banan.

Inför säsongen 2018 får modellen en rejäl uppdatering, där den nya radtrean uppges leverera 150 hästkrafter och 117 Newtonmeter vridmoment på topp (maxeffekten är nu 7% högre än förra generationens Speed Triple och maximalt vridmomentet har ökat med 4% vid 117 Nm), som ett resultat av den fått över 100 nya delar. Vidare kommer modellen i S- och RS-version, där den senare kommer med häftigare fjädringskomponenter och mängder av kolfiberdetaljer som lär banta dess vikt med 3 kilogram i jämförelse med S-versionen.

2018 år Speed Triple RS kommer med ny 5-tums TFT-instrumentering med färgskärm, farthållare, kurv-ABS, nyckellös ”Keyless” tändning, och en hel del kolfiberdetaljer. Samtidigt hävdar Triumph att det är den starkaste och smidigaste Speed Triple någonsin. Och med tanke på hur busigt rolig denna maskin varit historiskt sett så lär det bli en minst sagt spännande provkörning. Avgassystemet har modifierats till förmån för bättre ”andning” och häftigare avgasljud. RS-versionen kommer med ljuddämpare från Arrow som standard.

Fem körprogram finns att välja mellan, bakgrundsupplysta styrreglage, ny optimerad kurv-ABS och antispinn hos Speed Triple RS, som även fått en ny mätdator som håller stenkoll på mängder av olika parametrar för att bidra till en så rolig, men samtidigt säker körning som möjligt. Vidare finner vi farthållare, DRL-strålkastare och nyckellös ”Keyless” tändning (endast hos RS).

För förbättrad prestanda har motorn bland annat fått nya lättare vevkomponenter, bantade Nikasil-pläterade aluminiumcylindrar, en mindre startmotor och lättare batteri och generator. Nydesignade kolvar och en ny cylindertopp med optimerade avgasportar ska förbättra gasflödet och ge ett högre kompressionsförhållande och ökad effekt.

En ny sump sänker oljenivån i motorn, vilket bland annat förbättrar viktfördelningen. Det omdirigerade oljesystemet driver nu oljan internt genom topplockspackningen till cylinderhuvudet, vilket eliminerar behovet av externa oljeledningar, och ger förbättrad styling och reducerad vikt. Växellådan har också uppdaterats liksom ”Slip Assist” slirkopplingen, som ska förhöja körupplevelsen ytterligare.

Båda modellerna stoltserar även med dubbla, radiellt monterade monobloc 4-kolvsok (M4.34) från Brembo. Dessutom kommer de två nakenmodellerna med fullt justerbar fjädring, där Speed Triple RS kommer med 43 mm Öhlins NIX30 upp-och-ner-vänd framgaffel och Öhlins TTX36 stötdämpare, medan Speed Triple S är kittad med 43 mm upp-och-ner-vänd Showa framgaffel and Showa monoshock stötdämpare.

Inom kort kommer du kunna läsa reportaget med en första utvärdering av modellerna här på Fastbikes.se.