Provkörning av Triumph Tiger 800 - 2018

Idag är Johan Ahlberg på väg för att under några dagar provköra nya Triumph Tiger 800 i Marockos öken- och bergslandskap. Inom kort kommer du kunna läsa mer om denna äventyrsmaskin, men redan nu kan du kolla in ett gäng bilder och en film där du får se mer.

2018 års Triumph Tiger har uppdaterats på mängder av vis, med över 200 chassi- och motor-uppgraderingar . Den trecylindriga radmotorn på 800 kubikcentimeter (74.05x61.9mm borr/slag och 11.3:1 i kompressionsförhållande) är hjärtat hos samliga av Triumphs Tiger 800XR och XC-modeller, där XR-versionerna är optimerade för offroadkörning medan XC-maskinerna är bäst lämpade för dig som i första hand fokuserar på långa asfaltsturer, men som då och då söker äventyret på löst underlag.

Nytt är "Off-road Pro" körläge, ny vindruta som är justerbar i fem nivåer och modifierad förarergonomi. Inför 2018 har den sexstegade växellådan fått en lägre etta, dessutom har 3-1-avgassystemet med dess ljuddämpare av rostfritt bantats på vikt och ska även erbjuda bättre, friare avgasflöde och ett maffigare ljud. Triumph uppger en maxeffekt på 95 hästkrafter vid 9500 varv per minut och maximalt 79 Newtonmeter vridmoment vid 8050 varv per minut. 

Medan samtliga XR-modeller har tioekrade hjul (19 tum fram och 17 tum bak) kommer XC-modellerna med 21-tums framhjul (36 trådekrar) och 17-tums trådekrat bakhjul (32 ekrar). I samtliga fall är ramen en fackverkskonstruktion av stål och svingarmen av dubbelsidig modell och tillverkad i aluminium.

Hos Tiger 800 XR-maskinerna sitter en Showa 43-millimeters upp-och-ner-vänd framgaffel (justerbar hos XRT) med 180 mm fjädringsväg. Bak finner vi en Showa-dämpare med hydraulisk fjäderförspänning och 170 mm fjädringsväg.

Samtliga Tiger 800 XC-modeller kommer med 43-millimeters upp-och-ner-vänd WP-framgaffel, med justerbar retur-och kompressionsdämpning och 220 millimeters fjädringsväg. Bak finner vi en WP-dämpare (separat oljereservoar) med 2015 millimeters fjädringsväg och som erbjuder justering av fjäderförspänning (hydraulisk) och returdämpning.

Mer information och ett reportage med första utvärderingen av nya Tiger 800 kommer inom kort att publiceras här på Fastbikes.se.

LÄNK: PROVKÖRNING AV 2018 ÅRS TRIUMPH TIGER 1200