Under tisdagens presskonferens presenterade KTM inte bara den nya häftiga ”Skalpellen”, 790 Duke, utan även en prototyp på offroadversionen, 790 Adventure R, som är långt fram i utvecklingsskedet.

Precis som den helt nya, nakna KTM 790 Duke, kommer Adventure-modellen drivas av en 799-kubikcentimeters parallelltwin som hos Duke uppges erbjuda 105 hk vid 9 000 varv per minut, och maximalt vridmoment på 86 Nm vid 8 000 varv per minut. Fackverksramen av stål, ett klassiskt val av KTM, kombineras med den gjutna aluminium-bakramen som håller sittplats och rumpan på plats. Elektroniken innehåller en del godis: Ride by Wire med flera körprogram (sport, street, Rain och Track) kombineras med en upp-och-ner-quickshifter (Quickshifter+) och antispinn (MTC), som även ska fungera under rejäla nedlägg. ABS Cornering är standard liksom MSR (Motor Slip Regulation). WP-fjädring kommer sitta på plats fram och bak.

KTM 790 ADVENTURE R-prototypen omfamnar helt det österrikiska företagets READY TO RACE-filosofi. KTM 790 ADVENTURE R är med sitt höga instrumenttorn, singelsadel, små LED-lampor och lågt placerade bränsletankar tydligt inspirerad av KTMs Rally-maskiner. Exakt när modellen kommer är oklart i skrivande stund.