Nu i helgen äger "125;ans dag" rum, vilket är en körning för att sätta ljuset på hur pass duglig en modern 125;a är, samt visa vad gamla bortglömda klassiker kan klara av. Dagen till är ska ett antal tappra förare köra 1000 miles i en åtta runt södra Sverige, med start och målplatsen som skärningspunkt mitt på dagen. En klassisk "Saddle Sore 1000" men på åttondelsliterhojar.

Förarna startar lördag morgon 11/5 klockan 03,00 från Shell A6 i Jönköping och har målgång senast 23 timmar och 59 minuter senare på samma ställe - söndagen 12 maj

De förare som känner sig nöjda med halva varvet har chansen att hoppa av vid varvningen i Jönköping där bokat hotellrum lockar förföriskt med rena lakan.

I år blir det dessutom ett frukoststopp hos Lelles MC i Uppsala, och därtill extra tid för tekniskt underhåll hos Fottas MC i Ludvika.

Ironbutt Association Sweden hälsar alla motorcyklister välkomna ut att köra tillsammans med övriga, en kortare eller längre sträcka, och kanske rent av komma med lite uppmuntran vid stoppen. Det lär behövas här och var.

I år är första gången en skoter kör med. En 108cc Honda NSC110 Vison som verkligen hamnat i kläm under den största föraren, som väger in på 135 kg med kläder, skydd och hjälm. Skotern å sin sida har 8,43 hästkrafter och en påstådd maxhasighet av 85 km/h till sitt förfogande för att tackla detta lass. Vi får se hur det går.

RIMG0164 kopia

Äldsta hojen som är anmäld denna gång är en Yamaha RD125 LC från 1983 som satts i drift efter mer än 20 års garagevila. 

Ett antal stora motorcyklar kommer att följa körningen. Häng på du med! Du bestämmer själv hur lång sträcka som passar dig!

Mera information och länk till Satspot-sida där man kan se deltagarnas position i realtid finns hos Ironbutt.se
http://www.ironbutt.se/125ansdag.html

image001