KTM:s fabriksförare Marc Coma från Spanien förseglade sin femte Dakar-titel på lördagen och gav KTM sin fjortonde seger i denna offroad-klassiker. Hondaföraren Paolo Goncalves från Portugal kom på andra plats medan Dakar-rookien, KTM-föraren Toby Price från Australien tog tredjeplatsen. Svenske KTM-föraren Thomas Berglund vann Malle Moto-klassen samtidigt som bröderna Anders och Mikael Berglund också kunde fira efter att ha tagit sig i mål i denna stenhårda tävling.

Marc Coma kom till starten för den sista etappen med 17 minuters ledning över andreplacerade Goncalves. Det var ursprungligen tänkt att de tävlande skulle avverka 393 km, men den sista etappen till Buenos Aires stoppades redan vid kontrollpunkt 2 efter att häftigt regn gjort banan hal och alltför farlig.

95c5e6f51c

Coma har tacklat årets Dakar med sin vanliga passion och känsla för detaljer, trogen sin övertygelse att det enda resultatet som räknas är det på den sista tävlingsdagen. Han tog segern i etapp fem och var topp tre i sex andra etapper.

Även Honda hade ett lyckat rally, med sju etappsegrar, och som ledare under halva rallyt, som slutade med en total andraplats för Paulo Gonçalves och niondeplats för Laia Sanz. Redan under söndagen började teamet sätta upp planerna inför nästa års Dakarrally, då Honda-teamet uppger att det kommer vara tillbaka för att vinna. Och gissningsvis kommer de möte hårt motstånd från många andra, inte minst KTM.

Marc Coma: "Jag är glad och stolt. Som vanligt var det ett ansträngande rally. Vi var tvungna att övervinna ett problem under den andra dagen som sänkte oss lite i rankingen. Så från och med då vi var tvungna att ändra lite på strategin och pressa lite mer för att återvinna den förlorade tiden. Vi visste att maratonsträckorna skulle vara viktiga skeden, vilket de också var. Jag är nöjd med teamet och de människor vi har omkring oss. Denna femte seger säger mycket om oss alla.

Coma gratulerade också hans två rivaler Joan Barreda och Paolo Goncalves som var tuffa motståndare.

-Nivån var mycket hög och detta gör också vinsten extra värdefull, tillade Coma.

KTM-föraren Thomas Berglund avslutade vad som sägs vara avslutningen på hans långa tävlingskarriär inom motorcykelracing på topp. Han imponerade under hela rallyt, där han deltog i Malle Moto-klassen, där extern service och mekhjälp är förbjuden. En klass som kräver att du är organiserad och disciplinerad på många sätt.

Sammanfattningsvis så menar flera av förarna att det här faktiskt var ett av de tuffaste Dakar någonsin. 

DSC 0554

Många av Thomas "Malle moto-kompisar” prisar honom för hans extremt systematiska och välorganiserade hantering och rutin i bivacken. Och det gäller även de namnkunniga förarna i rallyt, Thomas arbete har inte gått tyst förbi, utan har uppmärksammats på många sätt. Belöningen blev en överlägsen seger i Malle Moto-klassen, en andraplats i Marathon-klassen och en tiondeplacering i amatörklassen. Totalt slutade Thomas på 23:e plats bland motorcykelförarna.

DSC 0637

Thomas kommenterar: ”Äntligen i MÅL! Har känt sedan första sträckan att jag hade vinstchans i Malle-motoklassen men det är inte förrän nu på podiet jag kan känna mig helt säker. Två andra pokaler åkte med i bara farten som tvåa i Marathon och tia i amatörklassen. Min egen målsättning att försöka placera mig bland de 20 bästa blev dock lite för svår. Konkurrensen är stenhård om jag ska jämföra med min bästa placering 2010 då jag var tolva totalt. 4000 euro i prispengar försvinner nog ganska snabbt i en del svarta hål men är helt klart en trevlig bonus.”

Bröderna Mikael och Anders Berglund hade också all anledning att fira efter att ha kört i mål. Mikael (KTM) slutade på 67:e plats medan Anders (Husaberg) slutade på 74:e plats i motorcykelklassen.

DSC 0218

Mikael Berglund kommenterade: ”Tja det var inte lätt, men vi gjorde det! Vi har våra DAKAR-medaljer och vi är glada och ingen av oss skulle ha något emot att sova i mer än tre timmar som en förändring. Jag tyckte det var tufft och Anders Berglund gjorde all service och förberedelser på sin egen motorcykel varje kväll i Malle Moto-klassen.”