Ducati lämnar MotoGP-testet i Qatar på topp efter att ett skyfall stoppade all testkörning på Losail-banan under den tredje dagen av årets sista försäsongstest.

Det var onekligen ett snopet slut på det tre dagar långa testet på Losail International Circuit, då måndagens skyfall innebar att röda flaggan hissades till följd av vad som bedömdes vara farliga villkor. Den gröna flaggan dök upp då det återstod över 3 timmar kvar att köra, med vid denna tidpunkt hade de flesta av teamen packat ihop och var i färd med att lämna banan, vilket innebär att inga förare körde något varv på banan under måndagen.

1122 T06_ambience_2015

Med hänsyn till att måndagens testaktivitet på banan försvann kan vi anta att Ducati lämnar testet som den lyckligaste av tillverkarna, efter att ha dominerat testet under de två första dagarna. Den italienska tillverkaren avslutade med snabbaste och näst snabbaste tiden på lördagen och missade att uppnå samma bedrift under den andra testdagen då Hondaföraren Marc Marquez lyckades klämma in sig på andra plats med 0.013 sekunder tillgodo.

Andrea Dovizioso toppade testrapporten som den enda föraren att komma under 1'55-märket, med tiden 1'54.907 och slog därmed Casey Stoners banrekord med över två hundradelar av en sekund i processen, medan hans teamkamrat Iannone slutade som trea, 0.197 sekunder långsammare. Under testet fick vi även se återupplivandet av Ducatis "winglets" som vi kunde se på Doviziosos motorcykel under söndagen, där fenorna är utformade för att förbättra aerodynamiken hos motorcykeln. Dovizioso uppgav att han var nöjd med GP15;ans prestanda, vilket var ännu mer imponerande med tanke på att han upgav att de enbart kört med det hårda däcksalternativet.

Hondaföraren Marc Marquez var den enda föraren att hota Ducatis dominans och slutade tredagarstestet på 2:a plats, bara 0.184s efter Dovizioso. Marquez, som uppgett att han i nuläget fokuserar på att hitta motorcykelns perfekta race-setup, var den enda föraren att komma inom en halv sekund från Ducatimaskinerna, även om han uppgav att han inte ser GP15-hojarna som någon allvarlig konkurrens i början av säsongen, utan istället menar att det främsta hotet antagligen kommer från Yamahaförarna Jorge Lorenzo och Valentino Rossi, och sin teamkamrat Dani Pedrosa. Hondaföraren Dani avslutade testet med 6:e tid, efter att han fokuserade på att testa en ny framgaffel på söndagen, och var 0.675s långsammare än den snabbaste föraren.

Både Jorge Lorenzo och Valentino Rossi erkände deras frustrationer över de två första testdagarna, eftersom de inte mäktade med att komma inom 0,5 sekunder från Doviziosos snabbaste tid på sina Yamaha YZR-M1:or. Lorenzo förbättrade sina tider under loppet av testet. Under söndagen kapade Lorenzo bort tre tiondelar av sin bästa tid från lördagen, och slutade före sin lagkamrat på 4:e plats. Rossi var ytterligare 0.081 sekunder efter i tidsrapporten, men lyckades kapa varvtiden med över en halv sekund under de två dagarna, och noterades för sitt snabbaste varv sent på söndagskvällen.

Team Suzuki Ecstar hade ett blandad test i Qatar, där Aleix Espargaró imponerande under den första testdagen, då han slutade som fjärde snabbast. Han var tyvärr en av endast två ryttare som inte förbättrade sin tid under den andra testdagen, och slutade på 10:e plats totalt. MotoGP-rookien Maverick Viñales hade också en del strul och var tvungen att avsluta testkörningen tidigt på lördagen efter att två mindre krascher innebar att han hade skadat båda sina Suzuki-maskiner. Till skillnad från Espargaro lyckades han dock att förbättra sin tid på söndagen, och avslutade testet på 14:e plats, drygt två tiondelar långsammare än sin teamkamrat.

Årets första MotoGP-race körs på Losail-banan den 29 mars.