Indiska Royal Enfield har presenterat Himalayan, sin nya offroadmaskin som är skapt för att klara lite tuffare tag än deras traditionella modeller. Här kan du läsa mer om nyheten, och kolla in den över en timme långa filmen från lanseringen.

Presentationen inleds cirka 15 minuter in i filmen (se nedan).

Himalayan drivs av en helt ny 411-kubikcentimeters luftkyld, encylindrig, förgasarmatad motor med en femstegad växellåda. Motorn som kallas LS410 (long stroke) är med enkel överliggande kamaxel med två ventiler. Borr och slaglängd är 78mm och 86mm.

Royal-Enfield-Himalayan-5

Royal Enfield hävdar en toppeffekt på 25 hästkrafter vid 6500 varv per minut och maximalt 32 Newtonmeter vridmoment vid 4000 - 4,500 varv per minut.

Himalayan är konstruerad med en delad vaggram. Fram finner vi en 41mm konventionella framgaffel med 200mm fjädringsväg och bak en enkelstötdämpare som ger 180mm fjädringsväg. Markfrigången är 220mm och sadelhöjden är 800 mm.

Det 21-tum stora framhjulet har ett 90/90-däck, medan 17-tums-bakdäcket är klätt med ett 120/90 däck.

Hjulbasen är 1,465mm, är sitthöjden en inte alltför lång 800mm och fulltankad vikt sägs vara 182 kg. Bensintanken rymmer 15-liter. Bromsarna utgörs av en 300mm skiva och tvåkolvsok fram och en 240mm skiva och enkolvsok bak. ABS är för närvarande inte på dagordningen.

Himalayan finns i två färger: "Snow" och "Granit".