Under fredagen presenterade regeringen sina skatteförändringar i vårbudgeten och väntade förändringar inför höstens budget, som bland annat innehåller en kraftig höjning av drivmedelsskatterna. Skatten är redan i dag mer än dubbelt så hög som trafikens samhällsekonomiska kostnader enligt VTI:s senaste rapport till regeringen.

En höjning strider därmed mot riksdagens principbeslut om skatter på trafiken ”Trafikens samhällsekonomiska kostnader ska vara en utgångspunkt när transportpolitiska styrmedel utformas.” (Prop. 2012/13:25).

Regeringen motiverar höjningen av drivmedelsskatterna med att intäkterna av miljöskatterna i Sverige är sjunkande som andel av BNP och inte högre än i andra länder. Detta beror inte på att skatterna är låga utan på att utsläppen från vägtrafiken sjunker, samtidigt som flera andra samhällssektorer är helt undantagna från miljöskatter.

I valrörelsen lät Socialdemokraterna propagera att det inte skulle ske någon höjning av drivmedelsskatten, men nu går partiet emot sitt löfte. "Det är dyrt att tanka", sa Finansminister Magdalena Andersson då, som motiverar beslutet med att oljeprisets utveckling samt samarbetet med Miljöpartiet har lett fram till beslutet.

- Oljepriset har sjunkit med 50 procent, det är det ena som har hänt. Det andra är att vi sitter i regering med Miljöpartiet, sa Magdalena Andersson under fredagens presskonferens.

Svenska motorcyklister och bilister betalar idag full skatt på en nivå som tillhör EU:s och därmed världens högsta.

Sedan 2006 har personbilarnas och motorcyklarnas totala utsläpp av växthusgaser minskat med omkring 14 procent, trots ökad trafik.