Medlemmarna i hårdrocksbandet Mustasch kör Honda och Honda gillar Mustasch och då är det klart att man ska göra saker ihop. Det första resultatet av samarbetet mellan Mustasch och Honda MC kommer att avtäckas i Hondas monter på MC-mässan nu på lördag klockan 13.00 med Ralf, David och Stam på plats.

Mustasch - som sedan första releasen 2001 har släppt sju album, turnerat kraftigt i hela Europa både som förband till Volbeat, Kiss och Motörhead, men framför allt på egen hand som ett av Sveriges största hårdrocksband: två grammisar för Bästa Hårdrock 2008 och 2009, guldskiva 2012 samt höga placeringar på album- och singellistorna och Honda MC Svenska AB – generalagent för Honda MC, Skoter, mopeder, motocross och terrängskoter (ATV) i Sverige – har inlett ett samarbete för att förena hårdrock och hojåkande.

Så vilka är Mustasch?

- Göteborgsband, säger några.

Visst, allt började 1998 i Göteborg med fyra göteborgare, men efter 15 år är de två "originalen" Ralf (sång) och Stam (bas) stationerade i Stockholm, medan David (gitarr) huserar utanför Karlstad och Jejo (trummor) har bytt klimat till sydligare Malaga.

- Hårdrocksband, säger många.

Och det är där vi närmar oss vad det handlar om. Hårdrock, brudar, sprit, motorfordon och skit under naglarna – för många en välkänd identitet. Idag är brudar och sprit nästan skällsord, men bara för att man gillar brudar och bärs innebär inte det att man sitter på parkbänken och ogillar feminister. Man kan vara manlig utan att vara macho - köra barnen till dagis och putsa på motorcykeln, och sen ta en drink efter jobbet. Inga konstigheter.

Vad vill Honda MC med samarbetet?

Hårdrocksband som Mustasch och hojåkande har varit starkt förknippat sedan långt tillbaka men på samma sätt som hårdrockaren har förändrats har även hojåkaren. När du väljer hoj talar du samtidigt om vem du är, eller vill vara. Och att åka hoj har fått en än mer praktisk betydelse.

- Idag är det inte enbart ett nöje utan även ett alternativ för att ta sig snabbt och smidigt till och från jobbet och med Hondas breda sortiment finns det en hoj för varje hårdrockare oavsett användningsområde, säger Robert Paschetto, VD på Honda MC Svenska AB.

70% av Mustaschs fans är män mellan 20-45 år – en målgrupp som speglar bl a vårt street-sortiment och det är i första hand där vi kommer att kunna se frukten av vårt samarbete under året, avslutar Robert.

Nu är det dags för Mustasch åttonde album ”Testosterone”. Första singeln från albumet släpps i april och i september får vi höra hela albumet.

Det första resultatet av samarbetet mellan Mustasch och Honda MC kommer att avtäckas i Hondas monter på MC Mässan nu på lördag den 24 januari kl 13.00 med både Ralf, David och Stam på plats!

Stam: "Jag provade att köra motorcykel för första gången i somras, och där satt den! Nya Hondan är beställd och levereras lagom till risktvåan."

David: "Äntligen kan jag ta mig snabbt, smidigt och utan haveri till giggen."

David: "Den här skivan betyder särskilt mycket för att jag har satt min personliga prägel på den genom musiken som jag mestadels skrivit. Den står för sånt som jag och många andra män gillar. Snabba motorcyklar, muskelbilar och adrenalin. Den kommer vara snabbare, lortigare och hårdare än något du hört från oss. Män får vara män och kvinnor får vara kvinnor. Mustasch har mer Testosterone än någonsin."

Ralf: "Nu får det vara slut på krånglet! Veteranbilar och analoga bandspelare som aldrig fungerar bytes snarast mot ny och fungerande teknik, tack. Även om backspegeln är nödvändig ibland, så är det klart viktigast att blicka framåt. För mig står Honda för innovation och nytänkande men ändå med en gedigen tradition i ryggen."