Under juni i år omkom 26 personer i vägtrafiken. Det är 1 färre jämfört med juni månad förra året. Hittills har därmed 126 personer omkommit i vägtrafiken under 2014. Motsvarande siffror för första halvåret 2013 är 112 personer och 117 personer för år 2012. Årets preliminära siffra innebär att 14 fler har omkommit under första halvåret 2014 jämfört med motsvarande period förra året. Samtidigt visar statistiken att antalet personer som omkommit i samband med motorcykelkörning har minskat en aning.

Om vi synar juni månad finner vi att tolv av de omkomna personerna hade färdats i personbil, fyra på motorcykel, två på moped, en på cykel, sex gående och en på gräsklippare. Fem bilister och två motorcyklister omkom i singelolyckor. Två bilister och två motorcyklister omkom i mötesolyckor. Bland de omkomna var 18 män och 8 kvinnor. Fyra av de omkomna (två män och två kvinnor) var under 18 år och fem över 65 år.

Medelantalet omkomna i juni månad, under de föregående fem åren, är 31 personer.

Sveriges Motorcyklister, SMC följer olycksutvecklingen på motorcykel noga, och jobbar ständigt med olika projekt och kampanjer vars syfte är att främja motorcyklismen och minska riskerna med motorcykelkörning. I SMC:s olycksrapportering redovisas endast omkomna på tvåhjulig motorcykel, och där finner vi att 18 personer har omkommit på tvåhjulig motorcykel hittills i år (till och med sista juli månad), vilket är en minskning med två personer jämfört med motsvarande period förra året. 

SMC anger även att sju av de omkomna på tvåhjulig MC har krockat med ett annat fordon. I fyra av dödsolyckorna har MC-föraren krockat med räcke. En dödsolycka berodde på ett träd som föll över motorcykeln. I sex olyckor har motorcyklisten kört av vägen. 

Jämför man olyckstalen 2014 med motsvarande period tidigare år är antalet lågt. Av de som omkommit hittills i år har 14 av 16 haft giltigt körkort för motorcykel (två okänt). Det är en ovanligt hög andel.

SMC hoppas att den information och kunskap som sprids via organisationen och dess medlemmar bidrar till att MC-förare inte lånar ut sina motorcyklar och låser dem mer noggrant. Det bidrar till att färre körkortslösa kan köra motorcykel. 

På grund av stor eftersläpning av inrapportering från polisen av olyckor med svåra personskador kommenteras inte antalet svårt skadade personer.